Wat is Load Balancing?

Picture of James

James

Specialist in verduurzaming en elektrificatie.

Met de opkomst van elektrische auto’s wordt het steeds belangrijker om een betrouwbaar netwerk van laadpalen te hebben. Wanneer meerdere auto’s tegelijkertijd bij een laadpaal willen laden, kan dit echter leiden tot problemen met de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het laadnetwerk. Om dit probleem op te lossen, wordt gebruik gemaakt van load balancing van laadpalen. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat load balancing van laadpalen is, hoe het werkt en wat de voordelen ervan zij

Wat is Load Balancing?

Load Balancing is een techniek waarbij de belasting op een netwerk of systeem evenredig verdeeld wordt over verschillende apparaten of servers. Bij laadpalen houdt dit in dat de belasting op het elektriciteitsnetwerk dat de laadpalen van stroom voorziet, evenredig verdeeld wordt over de verschillende laadpalen in het netwerk.

Hoe werkt Load Balancing van laadpalen?

Load balancing van laadpalen is gebaseerd op de aanname dat niet alle elektrische auto’s tegelijkertijd willen laden en dat degenen die willen laden dit gedurende verschillende tijdsperioden doen. Wanneer een auto bij een laadpaal arriveert, wordt deze geregistreerd en wordt er een schatting gemaakt van de tijd die nodig is om de auto op te laden. Deze informatie wordt vervolgens doorgegeven aan het load balancing systeem.

Het load balancing systeem houdt bij welke laadpalen beschikbaar zijn en welke al in gebruik zijn. Op basis van deze informatie wordt besloten welke laadpaal de auto zal bedienen. Het systeem zorgt ervoor dat de laadpalen in het netwerk evenredig belast worden en dat er geen overbelasting optreedt.

Er zijn verschillende manieren waarop het load balancing systeem kan bepalen welke laadpaal de auto zal bedienen. Een van de meest gebruikte methoden is de round-robin methode. Bij deze methode wordt de beschikbare laadpaal geselecteerd op basis van een vast patroon. Bijvoorbeeld: auto 1 gaat naar laadpaal 1, auto 2 gaat naar laadpaal 2, auto 3 gaat naar laadpaal 3, enzovoorts. Op deze manier worden de laadpalen in het netwerk evenredig belast.

Een andere methode die gebruikt kan worden, is de least-connection methode. Bij deze methode wordt de beschikbare laadpaal geselecteerd op basis van het aantal reeds verbonden auto’s. De laadpaal met het minste aantal verbonden auto’s wordt geselecteerd om de nieuwe auto te bedienen. Dit zorgt ervoor dat de laadpalen die al belast zijn niet verder belast worden en dat de nieuwe auto zo snel mogelijk kan laden.

Wat zijn de voordelen van Load Balancing?

Het gebruik van Load Balancing bij laadpalen en laadstations heeft verschillende voordelen:

  1. Verbeterde beschikbaarheid: Door het evenredig verdelen van de belasting over de laadpalen, wordt voorkomen dat er overbelasting optreedt bij een specifieke laadpaal. Dit zorgt ervoor dat de beschikbaarheid van het laadnetwerk wordt verbeterd en dat er minder kans is op uitval van een laadpaal.
  2. Efficiënt gebruik van het netwerk: Het evenredig verdelen van de belasting over de laadpalen zorgt ervoor dat het netwerk efficiënter wordt gebruikt. Hierdoor kan er meer gebruik worden gemaakt van het bestaande netwerk, zonder dat er extra investeringen nodig zijn om de capaciteit van het netwerk te vergroten.

  3. Verbeterde klanttevredenheid: Doordat het load balancing systeem ervoor zorgt dat de beschikbare laadpalen efficiënter worden gebruikt, hoeven gebruikers minder lang te wachten voordat ze kunnen laden. Dit verbetert de klanttevredenheid en vermindert de frustratie van gebruikers die geconfronteerd worden met overvolle laadpalen.

  4. Betere voorspelbaarheid van de vraag: Het load balancing systeem kan informatie verzamelen over de vraag naar laadpalen op verschillende tijdstippen en locaties. Hierdoor kan het systeem voorspellingen doen over de toekomstige vraag naar laadpalen. Dit kan helpen bij het plannen van toekomstige investeringen in het laadnetwerk en het optimaliseren van de beschikbaarheid van de laadpalen.

 

Conclusie

Load balancing van laadpalen is een belangrijke techniek om de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het laadnetwerk te verbeteren. Door de belasting over de laadpalen evenredig te verdelen, wordt voorkomen dat er overbelasting optreedt bij een specifieke laadpaal en wordt het netwerk efficiënter gebruikt. Dit zorgt voor een betere klanttevredenheid en een betere voorspelbaarheid van de vraag naar laadpalen. Het gebruik van load balancing zal naar verwachting steeds belangrijker worden naarmate het aantal elektrische auto’s op de weg blijft groeien.

Load Balancing Laadpalen

Wallbox Quasar 2 koop je bij WATT

Wallbox Quasar 2

Lever de stroom uit je auto terug aan de woning of het stroomnet met de slimme bidrectionele DC-lader van Wallbox en geniet van het 12,8 kW DC-snellaadvermogen.
Aanbieding!

Zaptec Go

Oorspronkelijke prijs was: €779,00.Huidige prijs is: €749,00. incl. btw
Prachtig compact laadstation van 22kW met draadloze Load Balancing optie, 4G en slim laden. Dit laadstation heeft meerdere awards gewonnen waaronder de gerenommeerde Red Dot Award.
Wallbox Pulsar Pro Kopen

Wallbox Pulsar Pro

964,99 incl. btw
De meest veelzijdige variant van Wallbox met vaste laadkabel voor privé en zakelijk gebruik. Slim laden op zonnestroom en dynamische prijzen.
Aanbieding!
Wallbox Pulsar Plus voorkant

Wallbox Pulsar Plus

Oorspronkelijke prijs was: €889,00.Huidige prijs is: €711,20. incl. btw
Koppel dit klein maar krachtig 22kW laadstation aan je zonnepanelen en bedien met de app.

Alfen Single Pro-Line Socket

1.464,99 incl. btw
Intelligent en betrouwbaar laadstation dat nooit in de steek laat. Voorzien van een LCD scherm, Load Balancing via de P1 poort van de slimme meter en een maximaal laadvermogen van 22kW.
Aanbieding!
Wallbox Copper SB Laadstation Voorkant

Wallbox Copper SB

Oorspronkelijke prijs was: €954,00.Huidige prijs is: €739,00. incl. btw
Socketvariant waarbij de laadkabel in de slimme Wallbox te vergrendelen is. Maximaal laadvermogen van 22kW met app en zonnestroom functie.