Dit betekent de nieuwe EU-wetgeving voor laadpalen.
James
In het hart van Europa’s ambitieuze doelen voor een groenere toekomst, staat de recent aangenomen wetgeving, gericht op de uitbreiding en regulering van laadpaal infrastructuur voor elektrische voertuigen (EV’s). Deze nieuwe wetgeving is een cruciale stap voorwaarts in de elektrificatie van het Europese wagenpark en een sleutelfactor in de strijd tegen klimaatverandering.
De Type-2 laadkabel wordt de norm binnen de laadpaalwereld.
De kern van de nieuwe wetgeving:
De AFIR-regelgeving introduceert een reeks baanbrekende maatregelen:
1. Standaardisatie van laadpunten
De wet vereist dat nieuwe laadstations compatibel zijn met alle EV-modellen, wat een einde maakt aan de ‘lader warboel’ en gebruikersgemak bevordert.
2. Iedere 60 km een snellaadstation
Om lange-afstandsreizen met EV’s praktischer te maken, wordt er geëist dat snellaadstations om de 60 kilometer langs belangrijke snelwegen beschikbaar zijn.
De nieuwe specificaties voor laadstations onder de EU-wetgeving stellen dat vanaf 2026 elk laadstation uitgerust moet zijn met een minimaal totaalvermogen van 400 kW, verdeeld over ten minste vier laadconnectoren. Bovendien is het vereist dat minstens één van deze laadpunten een capaciteit heeft van 150 kW of hoger.
Deze eis zal vanaf 2028 jaarlijks worden verhoogd, wat wijst op een voortdurende inzet voor het verbeteren van de laadinfrastructuur en het bevorderen van sneller opladen voor elektrische voertuigen.
3. Vereenvoudigd betalen bij laadpalen
Vanaf 13 april 2024 kunnen gebruikers bij alle nieuw geïnstalleerde openbare laadpalen gemakkelijk betalen met hun betaalpas of smartphone. Dit wordt mogelijk gemaakt door diverse betaalopties zoals kaartlezers, contactloze betaalterminals of QR-codes. Voor bestaande snellaadpunten wordt deze regel vanaf 2027 van kracht.
4. Transparante prijzen vooraf
Bij directe betaling aan een laadpaal wordt vanaf 13 april 2024 de prijs van de laadsessie vooraf duidelijk gemaakt. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een QR-code op de laadpaal scannen om de kosten te zien. Bij snelladers wordt de prijs per kWh aangegeven, terwijl bij standaard AC-laders de prijs per kWh, per minuut, per sessie en andere relevante kostencomponenten inzichtelijk zijn.
5. Toegang tot belangrijke laadinformatie
Vanaf 14 april 2025 kunnen gebruikers belangrijke gegevens over laadpunten raadplegen. Dit omvat informatie zoals de locatie van laadpunten, het aantal connectoren, het maximale vermogen van zowel het laadstation als de individuele laadpunten, compatibiliteit met verschillende voertuigtypen, operationele status (actief of buiten werking) en beschikbaarheid (in gebruik of vrij).
Op zoek naar een professionele laadpaalinstallatie?
Impact op consumenten en industrie
Voor consumenten betekent deze wetgeving grotere toegankelijkheid en gemak bij het opladen van EV’s. Het wegnemen van onzekerheden over laadpunten zou ook de verkoop van EV’s moeten stimuleren, wat weer een positieve impact heeft op de auto-industrie.
Uitdagingen en kansen
Hoewel de wetgeving ambitieus is, zijn er uitdagingen zoals de financiering en implementatie op nationaal niveau. Desondanks biedt het enorme kansen voor bedrijven in de groene technologie en infrastructuur sector.
Conclusie
De nieuwe EU-wetgeving voor laadpalen in 2024 markeert een belangrijk moment in de transitie naar duurzame mobiliteit. Het benadrukt Europa’s toewijding aan milieubescherming en innovatie, en legt de basis voor een groenere, meer verbonden continent.
Overweeg je een laadpaal thuis te installeren?
Neem contact met ons op voor deskundig advies en professionele installatiediensten. Heb je vragen of opmerkingen, we horen graag van je!