Er zijn verschillende subsidies beschikbaar voor de installatie van zakelijke laadoplossingen. Als ondernemer profiteer je ook van fiscale voordelen. Op deze pagina lees je daar alles over.
Ga direct naar:
1. Alle subsidies
2. Fiscale voordelen
3. Verplichtingen
Alle beschikbare
Subsidies voor laadoplossingen
1. SPRILA - Subsidie voor privé-laadinfrastructuur bij bedrijven
Wat is de SPRILA?
De Subsidie voor privé-laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) is een stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid. Deze maatregel is gericht op het versnellen van de overstap naar uitstootvrij vervoer in 2050. Met de SPRILA hebben ondernemers de mogelijkheid om een deel van de kosten voor de installatie van laadinfrastructuur en advies hierover te laten subsidiëren.
De regeling loopt van 24 september 2024 tot 31 december 2024.
Wie kan gebruik maken van de SPRILA?
Deze regeling is voor ondernemers met een KVK-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn en voor concessiehouders van openbaar vervoer. Bedrijven kunnen alleen subsidie aanvragen via SPRILA als ze laad-infrastructuur willen aanleggen voor hun eigen voertuigen of voor de voertuigen van hun werknemers.
Waar krijg je subsidie voor?
Je krijgt subsidie voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan. Je kunt ook subsidie krijgen voor het ontvangen van advies over de aanleg van laad-infrastructuur.
Voorwaarde is dat de laadinfrastructuur geplaatst wordt op eigen terrein of gehuurd terrein dat niet ten alle tijde publiekelijk toegankelijk is.
De laadinfrastructuur moet bestaat uit de basislaadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en de bekabeling en daarnaast:
- een of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal 4 laadpunten;
- en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW;
- een of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt.
Ondernemers (MKB) kunnen subsidie aanvragen voor een laadstation tot en met 350 kW. Voor concessiehouders van openbaar vervoer is subsidie mogelijk vanaf een vermogen van 600 kW.
Wanneer moet je subsidie aanvragen?
De hoogte van de subsidie bepaalt of je een aanvraag mag doen voor, of na de aanleg van jouw laad-infrastructuur. Het subsidiebedrag kan je berekenen met de rekentool van de RVO.
Als het subsidiebedrag minder dan €25.000 is moet je eerst de laadinfrastructuur laten aanleggen. Vraag vervolgens subsidie aan. Dit moet binnen 13 weken na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn.
Als het berekende subsidiebedrag meer dan €25.000 is dan mag je vooraf subsidie aanvragen met een niet-ondertekende offerte. Er mag dus nog geen opdracht gegeven zijn en er mogen geen werkzaamheden verricht zijn. Een getekende offerte wordt gezien als opdracht.
Hoeveel subsidie krijg ik?
De subsidie kan oplopen tot €83.393 per laadpunt voor MKB’s en €41.696 per laadpunt voor grotere bedrijven, afhankelijk van het type lader. Hieronder vind je een overzicht van de subsidiebedragen voor mkb’ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen.
Stroomtoevoer en vermogen | MKB | Groot bedrijf |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW | € 904 | € 452 |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW | € 2.400 | € 1.200 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW | € 5.279 | € 2.640 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW | € 12.842 | € 6.421 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW | € 37.287 | € 18.644 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 225 kW | € 55.069 | € 27.535 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW | € 83.393 | € 41.696 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 600 kW | – | € 70.306 |
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de SPRILA: BRON: rvo.nl
2. SPULA - Subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur voor zwaar vervoer
Wat is de SPULA?
De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) is een stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid. Deze maatregel stelt bedrijven in staat om de aanleg van publiek toegankelijke laadlocaties te versnelen.
De regeling loopt van dinsdag 1 oktober 2024 tot dinsdag 31 december 2024. Met de SPULA hebben bedrijven de mogelijkheid om subsidie te krijgen voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen op openbare locaties.
Wie kan gebruik maken van de SPULA?
Ondernemers die laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen gaan aanleggen of uitbreiden op openbare locaties.
Waar krijg je subsidie voor?
Je krijgt subsidie voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen op openbaar terrein.
De laadinfrastructuur moet bestaat uit:
- een netaansluiting van minimaal 600 kVA;
- minimaal 1.400 kW aan laadstations van 200 kW of meer;
- waarvan minimaal 2 laadstations met een vermogen van 350 kW of meer;
- een CCS- of MCS-connector voor alle laadpunten;
- voor alle laadpunten: funderingen die geschikt zijn voor voertuigen van ten minste 50 ton;
- voor alle laadpunten: doorrijhoogtes van minimaal 4,2 meter;
- voor alle laadpunten: fysieke ruimtes voor het laden van een trekker met oplegger combinatie van 16,5 meter;
- laadinfrastructuur die altijd met het internet is verbonden en waarbij de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 of hoger
Ondernemers (MKB) kunnen subsidie aanvragen voor een laadstation tot en met 350 kW. Voor concessiehouders van openbaar vervoer is subsidie mogelijk vanaf een vermogen van 600 kW.
Hoeveel subsidie krijg je?
De subsidie (SPULA) bedraagt:
- € 19.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 200 kW tot 350 kW;
- € 43.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 350 kW;
- € 80 per kWh opslag voor een stationaire batterij.
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de SPULA: BRON: RVO.nl
3. SEBA - Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s
Wat is de SEBA?
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is een stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid. Deze maatregel stelt bedrijven of non-profit instellingen in staat om aanschafsubsidie te krijgen voor nieuwe elektrische bedrijfswagens.
De regeling loopt tot dinsdag 31 december 2024.
Wie kan gebruik maken van de SEBA?
Bedrijven of non-profit instellingen kunnen gebruik maken van de SEBA.
Waar krijg je subsidie voor?
Je krijgt aanschafsubsidie voor de aankoop van nieuwe, volledig uitstootvrije bedrijfswagens. Alle bedrijfswagens die in aanmerking komen voor de SEBA staan in de ‘Bedrijfsautolijst SEBA’ .
Hoeveel subsidie krijg je?
De subsidie (SEBA) bedraagt:
- Maximaal € 5.000 per bedrijfsauto.
- Grote onderneming: 7% van netto catalogusprijs bij voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die fabrikant of importeur aanbracht voor kenteken afgifte. Bij een voertuigcategorie N2 met maximum gewicht van 4.250 kilo ontvangt u 7% van verkoopprijs zonder btw.
- Middelgrote onderneming: 10%
- Kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 12%.
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de SEBA: BRON: RVO.nl
4. SVVE - Subsidie voor oplaadpuntenadvies en basislaadinfrastructuur
Wat is de SVVE?
De subsidie voor oplaadpuntenadvies en basislaadinfrastructuur (SVVE) is een stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid. Deze maatregel biedt Verenigingen van Eigenaars (VvE’s), woonverenigingen en wooncoöperaties met een eigen parkeergelegenheid de mogelijkheid om subsidie te krijgen voor het advies over laadpunten. Ook is er subsidie beschikbaar voor de aanleg van basislaadinfrastructuur.
De regeling loopt van tot vrijdag 31 december 2027.
Wie kan gebruik maken van de SVVE?
Verenigingen van Eigenaars (VvE’s), woonverenigingen en wooncoöperaties met een eigen parkeergelegenheid.
Waar krijg je subsidie voor?
De SVVE bestaat uit twee soorten subsidies.
- Oplaadpuntenadvies.
Dit houdt in dat je subsidie kunt aanvragen voor advies over hoe je als VvE op een toekomstbestendige manier oplaadpunten op eigen parkeergelegenheden kunt realiseren. Dit advies moet gedaan worden door een deskundig adviseur die ingeschreven staat bij de KvK. Er zijn wel bepaalde voorwaarden voor het aanvragen van oplaadpuntenadvies:
- In jouw VvE is minstens één koopwoning waarvan jij de eigenaar en bewoner bent (eigenaar-bewoner). Je hebt die woning als hoofdverblijf en staat op dat adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
- Het advies is na 5 oktober 2021 opgesteld. In het advies staat een schatting van de laadbehoefte van de vereniging voor een periode van minimaal 10 jaar.
- Ligt de parkeergelegenheid geheel of gedeeltelijk in een gebouw? Dan moet het advies de brandveiligheid van de oplaadpunten verzekeren.
- In het advies staan aanwijzingen voor de verdeling van de kosten van de oplaadpunten tussen de vereniging en de gebruikers van de oplaadpunten. Ook bevat het advies richtlijnen voor de benodigde elektrische aansluiting en installatie van de oplaadpunten. Hierbij gaat het advies in ieder geval in op:
- een zo goed mogelijke verdeling van de beschikbare stroom over de op te laden voertuigen en wat de beste oplaadmomenten zijn;
- de mogelijkheid om het laden tijdelijk te vertragen of te stoppen als het stroomnetwerk in het gebouw overbelast raakt;
- de fysieke en digitale veiligheid van de oplaadpunten.
- Daarnaast geeft het advies een uitleg over de wet- en regelgeving die van toepassing is op de (brand)veiligheid en de installatie van oplaadpunten (voorwaarden 3 en 5).
Als VvE kun je subsidie aanvragen voor een deel van de kosten voor aangelegde basislaadinfrastructuur. Je krijgt geen subsidie voor de oplaadpunten zelf. Voor de aanvraag van subsidie voor de basislaadinfrastructuur moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
- In jouw VvE is minstens één koopwoning waarvan jij de eigenaar en bewoner bent (eigenaar-bewoner). Jij hebt die woning als hoofdverblijf en staat op dat adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
- Je levert een getekende offerte aan met een technische omschrijving. In de offerte moeten de volgende onderdelen van de basislaadinfrastructuur staan:
- elektriciteitsleidingen, leidingdoorvoeren en/of bekabeling*
- onderverdeelkasten en/of vlakbandbekabeling
- voorzieningen voor optimale stroomverdeling en stroomverbruik (slim laden)
- centrale manier om oplaadpunten af te schakelen voor brandveiligheid
- datanetwerk voor verbinding met het internet
- aantal parkeerplaatsen dat is aan te sluiten op de basislaadinfrastructuur**
- hoe bewoners toegang krijgen tot oplaadpunten
- Wordt een deel van de bekabeling pas aangelegd met de oplaadpunten? Dan bestaat de basislaadinfrastructuur uit de leidingen voor deze bekabeling.
** Blijkt uit de offerte niet hoeveel parkeerplaatsen zijn aan te sluiten op de basislaadinfrastructuur? Dan upload je een laadplan, laadpuntenadvies of plattegrond als bijlage bij de aanvraag.
Je levert bewijs dat de parkeerplaatsen eigendom zijn van de VvE-leden. Dit is vastgelegd in de splitsingsakte.
Je levert bewijs van een positief besluit (bijvoorbeeld de notulen) van de Algemene Ledenvergadering van de vereniging over de installatie van de basislaadinfrastructuur.
Let op! Je vraagt deze subsidie aan nadat je de offerte hebt ontvangen voor de basislaadinfrastructuur en de ALV hiermee akkoord is. Vraag vervolgens de subsidie aan vóór de uitvoering start.
Hoeveel subsidie krijg je?
De subsidie (SVVE) voor advies bedraagt:
- 75% van de advieskosten (incl. btw) met een maximum van €1.500. Dit kan voor de eigen parkeergelegenheid van een gebouw of meerdere gebouwen. Je kunt de subsidie maar 1 keer aanvragen.
- €100 subsidie per parkeerplaats
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de SVVE: BRON: RVO.nl
Alle beschikbare
Fiscale voordelen voor laadoplossingen
1. KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek)
Wat is de KIA?
Als je investeert in bedrijfsmiddelen kun je gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit betekent dat je een bepaald percentage van het investeringsbedrag in bedrijfsmiddelen mag aftrekken van je fiscale winst. Onder bedrijfsmiddelen vallen ook laadpalen en overige laad-infrastructuur. De hoogte van de investeringsaftrek hangt af van het geïnvesteerde bedrag.
Om in aanmerking te komen voor de KIA moet je een investering in bedrijfsmiddelen hebben gedaan tussen de €2.801 en maximaal €387.580.
Bekijk de Tabel kleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2024 hier voor alle actuele bedragen en de bijbehorende investeringsaftrek.
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): BRON: Belastingdienst.nl
Alle actuele
Verplichtingen voor laadoplossingen
Als je een bedrijfspand hebt met parkeerplaatsen zijn er verschillende regels met betrekking tot het plaatsen van laadpalen op de parkeerplaatsen.
Alle verplichtingen voor laadpalen op bedrijventerrein
Verplichtingen voor laadpalen bij nieuwbouw
Nieuwe bedrijfspanden met meer dan 10 parkeerplaatsen op hetzelfde terrein moeten minimaal 1 laadpaal hebben. Op hetzelfde parkeerterrein moet 1 op de 5 parkeerplaatsen een aansluiting hebben voor een laadpaal.
Laadpalen bij een grote verbouwing
Bij een grote verbouwing van een bedrijfspand met meer dan 10 parkeerplaatsen moet er minimaal 1 laadpaal worden geplaatst.
Een grote verbouwing betreft een renovatie waarbij meer dan 25% van de buitenkant van het gebouw (gebouwschil) wordt aangepast of vergroot.
Een laadpaal is niet verplicht als de kosten van dit laadpunt meer dan 7% van de renovatiekosten zijn.
Laadpalen bij alle bedrijfspanden in 2025
Alle bedrijfspanden met meer dan 20 parkerplaatsen moeten vanaf 2025 minimaal 1 laadpaal hebben.
Eisen voor de laadpalen
Er zijn bepaalde eisen waar deze laadpalen aan moeten voldoen.
In het ”Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen” staan al deze eisen.
Bekijk hier alle voorwaarden en lees meer over de verplichtingen voor laadpalen voor bedrijven: BRON: Ondernemersplein.kvk.nl
Adviesgesprek aanvragen bij WATT.
Adviesgesprek aanvragen.
Heb je een vraag of wil je gratis advies over een zakelijke laadoplossing?
Vul het formulier hieronder in, dan nemen we snel contact met je op!